Konsten att vänta

Ni som läser min blogg läste om min förra semesterhelg. Här kommer nästa äventyr bara några dagar efteråt: Gotlandsresan.

Bakgrunden till det hela är att jag skull eåka på kurs och hade bokat ybuss på onsdagkväll kl22:10 från övik för att komma till Gotland lagom till middagen dagen efter.
Iallafall. Jag kliver på bussen som turligt nog är rätt tom så jag får mig ett dubbelsäte, men det är trots utrymmet svårt att sova.
Trött kommer ajg till stockholm strax efter halv sex på torsdagsmorgonen där jag letar upp vart bussen till Nynäshamn ska gå ifrån. Jag som trott att sträckan dit skulle vara längra än 50meter fick mig ett flertal timmar på en hård bänk på cityterminalen framför mig.
Efter att ha gjort slut på batteriet i min dator, sett fyra avsnitt av criminal minds och ätit frukost så blir klockan halv elva och bussen avgår.
Väl i nynäshamn går allt som smort. Jag checkar in mig själv och mitt bagage och sätter mig för att vänta på båten som skulle avgå klockan 12:10. Då var klockan strax efter halv elva.
Plötsligt ser jag båten komma. Men det är något konstigt med det. Det första man ser på håll är formen. Det är något som inte stämmer med höger sida från mitt håll sett.
När båten kommer närmare ser jag att passagerarna står på översta däck med flytvästar på sig. (varför känns det här som en dålig känsla?). Iallafall. Jag är inte dummare än att jag inser att det har hänt något. sekunden senare börjar rykten att gå att den stora färjan kört in i den lilla färjan (som jag skulle ha åkt med). Vi väntar och väntar. Folk från båten kommer eskorterade av polis och ambulanspersonal. Vissa rullas ut på bår. Jag inser efter en timme att jag inte kommer få någon lunch på båten så jag går för att köpa mig en hamburgare (som visar sig vara slut) så jag får nöja mig med en kokt med bröd.
Vi väntar och väntar och väntar. Jag träffar Anita, en schysst tant, och sitter och snackar med henne över en kaffe och en kaka. Jag smsar resten av kursdeltagarna och frågar om någon av dem också är fast i nynäshamn. JAg får tre svar. Dock så är två fast i bilkö men att den andra någonstans befinner sig på platsen (Nån av dom andra 2000 personerna alltså).
Vi väntar och väntar och väntar och.... Det var jävla dåligt med information må jag säga. Man fick veta mer på aftonbladets hemsida än av folk som jobbade där. det är lite skamligt.
Hur som helst så bad personalen oss att lämna hallen och gå över till andra sidan igen. Många hade redan då åkt hem eftersom dom insett att båten inte skulle gå. Men för dom som var villga att vänta kvar skulle information komma klockan tre. Den kom klockan sju..... iallafall.... VI väntade och väntade och väntade. JAg träffade Annastina från kursen.
När informationen kom att det skulle gå en färja vid nio ville alla med. men du får int eöver 2000 pers på en färja som tar 1300 pers så det blev en hetsig jakt om en bra plats i kassakön. Vid det laget hade jag bara ätit en kokt med bröd, en banan och en kaka på hela dagen och dessutom itne sovit på 35 timmar så jag måste säga att jag började bli en gnutta förbannad. Jag hade nog allvarligt ställt till med en scen om jag inte fått plats på båten. Där hade jag tur. Det var nämligen så att dom bara tog ombord folk som inte hade bilen med sig så jag kom med på båten. Visserligen så skulle dm ha bjudit på hotell om jag tvingats ta morgonbåten, men jag ansåg det som skönast att åka över direkt.
Innan jag klev på kontaktade jag Hemse folkhögskola igen och sa att jag kommer över. Husmor där sa att hon skjutsat ett par andra till färjan och kunde vara i VIsby och hämta upp mig. Tur igen.
Dagen efter börjar kursen. VI är fyra stycken på morgonen. Sedan droppar sex stycken till in på eftermiddagen. FOlk som tvingats vänta i Nynäshamn för att dom haft bil.
Nu sitter jag på mitt rum. Älskar mitt rum det är en vindsvåning med snedtak och stort fönster. egen toa och varm dush. men iallafall... nu sitter jag på mitt rum och skriver detta i hopp om att hemresan ska gå bra iallafall...

Kommentarer
Postat av: Sandra

Rummet lä ju mysigt iallafall;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback