Norrlands ord

jag var på Gotland på kurs och när jag skrev min novell använde jag en mening: Glaset tippade och lite av vinet skvittrade upp på hans tröja. Då får jag veta att ordet skvittra inte är ett ord. Att ingen där nere ens hört talas om skvitter. Det är lite coolt. Visste inte att det var norrländskt. Alltså vissa ord kan jag förstå såsom möx på dig, knö in dig, va görm du ve, å andra fina ord som jag kan såsom ja gatt gå edittan å lämn å en grej. Sen fråga folk vart ne va så då sa ja edennat inte ehennat. med flera.
Kan du vad:
Tjickren, pomlen, darjnålen, upplegan, kangero, kangerogiller, pösa, handtagspössa, kasch, båne, njalta, tövel, he, pös, körk, oi, slöret, slöra, schvillret, rubank, ovöre, snabbvöre, pära, pärmos, nuffrer, mfl.
är?

^^

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hur fan kan du kunna så många konstiga ord som:-S?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback