Sommarlov

Alltså. Jag läste i Metro idag att nån politiker vill förkorta sommarlovet till en månad bara för att skolungarna ska kunna få börja gymnasiet vid 15års ålder. Då hävdar en annan att man kan ha kvar sommarlovets fulla längd och börja skolan ett år tidigare.

Jag anser till förslag ett: Sommarlovet måste finnas. Det måste finnas tid till lek och att umgås med vänner. Lek är en viktig utbildningsform. Kanske viktigare än att sitta och trögläsa en bok. Nåja. Vi är alla olika och lär oss på olika sätt. Jag lär mig iallafall bättre av att praktiskt göra nåt än teoretiskt.

Till förslag två anser jag: Ett år tidigare? När ska barn få vara barn egentligen? Jag tycker personligen att det är för tidigt att skicka ungarna till tidig förskola vid fem års ålder. Jag blir mörkrädd när jag går igenom vissa butiker och ser tex en bh för tjejer i 6års åldern. WHAT!? Hallå!? Hon är SEX ÅR! Hon har inte ens nåt att stoppa in i BHn.
Iallafall. Sen åt andra hållet. Att börja gymnasiet när man är 15? En ursäkt till alla fjortisar och folk i den åldern men hallå? Man är inte mogen att ta en sån utbildning då. Kolla statistiskt på hur många som krashar och hoppar av första året för att det är så drygt. Snälla. Låt folk få utvecklas i sin egen takt.

Artkeln i Metro hävdar att grunden till förslagen bygger på att folk inte kommer ut i arbetslivet förrän dom är typ 30 för att deras utbildningar är färdiga då.
Min lösning till detta: Skaffa fler jobb åt newbes. Till dem som nyss kommit från gymnasiet.
En anledning till att man faktiskt pluggar på universitet eller högskola är ju för att man får förtur till jobb. Eller så vet man inte vad man vill och läser en kurs bara för att. Eller så vet man precis vad man vill och läser ett program just därför. Men då är det ju dens val. DÅ är man vuxen och kan känna vad man vill och inte.

Så för att samanfatta. Snälla politiker. Låt barn vara barn och ungdomar få njuta av tiden som unga. För tiden står inte still. Vi blir äldre för varje andetag och vi dör om vi håller andan.

Kommentarer
Postat av: Victoria

Precis. Man kan omöjligt veta när man är 15-16 vad man vill jobba med i framtiden. Dessutom är det ju aldrig bra att för många utbildar sig till samma sak, även om man själv kanske känner att jag kan och vill så kanske man inte kommer in på utbildningen.
Inget är lätt. Jag tycker det ska satsas mer på KY-utbildningar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback