öppna ögonen

Varje människa jag gått till på skolan frågar samma fråga när jag säger att jag har för mycket och att jag är utbränd: Har du mycket för dig på fritiden?

Okej. Vi tar bort hela min fritid. Aldrig umgås med folk eller göra nåt som jag tycker är kul. Bara ha kuratorsamtal och sköta skolan. Gör inte det här att man går under? Vänner är det viktigaste man har i livet. Och i sitt eget liv så kommer hälsan före skolan. Det går ca 800 elever på skolan. Säkert hälften av dom mår dåligt. En fjärdedel av dom orkar knappt med skolan. Och en fjärdedel av dom är riktigt illa ute. Men vem är det som ser dessa 25 totalt kraschade unga människor? Någon som ser dom? Vänner och folk runt omkring. visst. Man ser dom. Men vem är det som bryr sig. Kanske man ser dom här 25 och inte bryr sig för att dom är så få. Men dom 100 som knappt orkar med skolan. Eller dom 400 som mår dåligt. Ser man dom? Ja kanske. I så fall. Varför gör man ingenting? Svar: man har inte råd. Man har inte råd att anställa personal eller låta en elev vara sjukskriven och få gå en extra termin.

Men man har visst råd att lägga värmeslingor under storgatan. Man har råd att bygga en arena. Att bygga en massa nya köpcentra och byggnader. Men man har inte råd att satsa på vård och skola? Är det så det ska va?

Om jag inte vet fel så är socialdemokraternas hjärtefrågor just vård och skola. Och om det nu är dom som är i ledningen… varför i helvete händer det ingenting!?


Kommentarer
Postat av: Vichie

Jag håller med. Socialdemokraterna håller sällan det dem lovar (därför tänker jag inte rösta rött i valet), och folk borde öppna ögonen för de ungdomar som känner tyngd på sig själva. Du har mitt stöd.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback